صفحات

۱۳۹۱ مهر ۱۲, چهارشنبه

مراسم یادبود کشتار هزاران زندانی سیاسی دهه شصت در ایران- استاوانگر- نروژ

روایت بخشی از تاریخ سیاسی ایران در قاب‌های گل سرخ
ظهر روز شنبه، ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۲، در مرکز شهر استاوانگر، چشم‌های زیادی به عکس‌های قربانیان دههٔ شصتِ زندان‌های ایران خیره ماندند و تأثر در چهره‌های زیادی دیده شد. مادران و پدرانی از ملیت‌های مختلف برای فرزندانشان از روی عکس‌ها و اطلاعات، بخشی از تاریخ را توضیح دادند و زنان و مردانی دربارهٔ دههٔ شصت و زندان‌های ایران توضیح خواستند.
این مراسم، در محوطه بیرونی خانهٔ فرهنگ شهر استاوانگر، جنوب غربی نروژ، برگزار شد. نمایش دادن عکس‌های برخی از زندانیان سیاسی اعدام شده در دههٔ شصت و پخش کردن دفترچه‌ای از اطلاعات دربارهٔ کشته شدگان، تدفین در گورهای دسته جمعی گورستان خاوران و وضعیت خانواده‌های زندانیان سیاسی در آن سال‌ها، از برنامه‌های این رویداد بود.
در همین روز، روزنامه آفتن بلاد (Aftenbladet) ضمن انتشار خبر برگزاری این رویداد، به اعدام‌های دسته جمعی زندانیان سیاسی در ایران در تابستان ۱۹۸۸ اشاره کرد و نوشت: «تمامی اعدام شده گان از گروه‌های اپوزیسیون بودند و به فتوای آیت الله خمینی، بزرگ‌ترین رهبر سیاسی وقت در ایران، به جرم محاربه با اسلام به اعدام محکوم شدند و پیکر بسیاری از این اعدام شده‌ها، توسط نیروهای شبه نظامی ناپدید شد. سازمان عفو بین الملل، اعدام حدود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تن را در این تابستان در ایران گزارش می‌کند. کسانی که برای گرامی داشت یاد این قربانیان به گورستان می‌روند یا برای آن‌ها در خانه‌های خود آیین یادبود برگزار می‌کنند نیز توسط سرویس‌های اطلاعاتی دستگیر می‌شوند.»
این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «صمد بهادری طولابی که این تجمع را سازماندهی کرده فرزند یکی از این کشته شده گان است. پدر او [محمد حسن بهادری طولابی از اعضای سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران] در سال ۱۹۸۲ به جرم انتشار نشریه و چاپ مقاله‌هایی علیه حکومت دستگیر و تیرباران شد.»
این روزنامه همچنین در مقاله‌ای با تیتر «بازار اعدام در ایران همچنان گرم است» به اعدام برخی زندانیان در ایران در سال‌های اخیر اشاره کرد. حکم اعدام برای وبلاگ نویسان، حکم اعدام برای زندانیان زیر سن قانونی و حکم سنگسار از دیگر موارد نقض حقوق بشر در ایران بود که به بهانه برگزاری این آیین مورد توجه و اشاره نویسنده این مقالهٔ در روزنامهٔ آفتن بلاد قرار گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر