صفحات

۱۳۹۰ شهریور ۱۵, سه‌شنبه

ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار ایرانی که جایزه شجاعت در روزنامه‌نگاری در سال ۲۰۰۹ دريافت كرد براي پنجمين باربه دادگاه فراخوانده شد

ژیلا بنی یعقوب، همسر بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار اقتصادی است که به جرم نوشتن مقالات انتقادی در باره عملکرد دولت احمدی نژاد از نخستین روزهای پس از انتخابات تاکنون در زندان اوین به سر می برد. به اودر سال 2010 جايزه شجاعت در روزنامه‌نگاری ویژه «آزادی بیان اعطا شد وي براي پنجمين بار به دادگاه احظارشد  این بار در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع کارکنان دولت به جرم«توهین به رییس جمهوری و مقامات» به دادگاه فراخوانده شده بود.این دومین باری است که برای وی برای رسیدگی به این اتهام دراین دادگاه تعیین وقت شده است. فریده غیرت وکیل مدافع ژیلا بنی یعقوب در این باره به جرس گفت: موارد اتهامی موکلم به مقالات منتشره در وبلاگ شخصی اش مستند شده است. من به اتفاق موکلم در دادگاه حاضر شدیم و در برابر هر دو اتهام مطرح شده دفاع کردیم. این پرونده با شکایت دادستان تهران به دادگاه ارسال شده است .
وکیل مدافع بنی یعقوب افزود :محور اصلی دفاع من از موکلم بر این مبنا استوار بود که تمامی اتهامات مطرح شده در پرونده جدید در پرونده اتهامی قبلی موکلم در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تحت عنوان “تبلیغ علیه نظام” نیز مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفته و از سوی قاضی پیرعباسی نیز حکم سنگین یکسال حبس تعزیری و سی سال محرومیت ازحرفه روزنامه نگاری برای ایشان صادر شده است.بنابراین نمی توان چند باره موکلم را به خاطر همین اتهام مورد محاکمه قرارداد. اما نظر قاضی دادگاه بر این قرار داشت که مقالات وی در آن پرونده از جنبه تبلیغ علیه نظام و در این پرونده از جنبه توهین به رییس جمهوری مورد بررسی قرار می گیرد.»
فریده غیرت در ادامه گفت: در دفاع از موکلم دربرابرقاضی دادگاه،به این نکته اشاره کردم که نوشته های موکلم، خانم بنی یعقوب، مبتنی بر انجام وظیفه حرفه ای اش به عنوان یک روزنامه نگار مستقل بوده است.وظیفه ای که سعی کرده وقایع روز را روایت و ثبت کند و به طور طبیعی آنچه را به عنوان مثال در یک تظاهرات اعتراضی و یا تجمع حامیان یک کاندیدای ریاست جمهوری دیده و شنیده، نوشته و منتشر کرده است و به هیچ عنوان قصد توهین را نداشته است و به همین دلیل برای موکلم از محضر دادگاه تقاضای برائت کرده ام.من بارها در دادگاه تاکید کردم که موکل من به عنوان یک روزنامه نگار مستقل از وقایع و رویدادهای قبل و بعد از انتخابات گزارش های بی طرفانه تهیه کرده و قصد توهین به کسی را نداشته و توهینی هم نکرده است.
فریده غیرت ضمن رضایت از برخورد مناسب و حقوقی قاضی حیدری، رییس شعبه ۱۰۵۷ گفت :رییس دادگاه در اینده نزدیک رای خود را صادر خواهد کرد.
ژیلا بنی یعقوب پس از حوادث انتخابات ۸۸به ترتیب در شعبه ۱۰۵۴دادگاه عمومی تهران ،شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب و شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران و شعبه ۱۰۵۷کارکنان دولت محاکمه شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر