صفحات

۱۳۹۱ آذر ۳, جمعه

دیدار اعضای خانواده های جانباختگان با احمد شهید

روز پنج شنبه ۲۲ نوامبر ۲۰۱۲ ساعت سه تن از اعضای خانواده های جانباختگان دهه ۶۰/۶۷ و مسئولین کمیته خاوران در نروژ با آقای احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مورد ایران، در هتلی در شهر اسلو دیدار و گفتگو کردند.  

در این جلسه خاطره معینی، حدیث بیرانوند و صمد بهادری طولابی از اعضای خانواده های جانباختگان دهه ۶۰/۶۷ و از مسئولین کمیته خاوران در نروژ برای ادای شهادت و شرح مشاهدات و توضیحات خود درمورد کشتار دهه شصت بویژه تابستان سال ۶۷ و همچنین توضیحاتی در مورد گلزار خاوران در این جلسه حضور یافتند.
نخست خاطره معینی از تلاشهای آقای احمد شهید برای فرصتی که به آنها داده شده تا بتوانند شکایت و مدارک خود را به وی تقدیم کنند ، تشکر کرد و همچنین از تلاشهای ایشان برای دستیابی به حقیقت و شنیدن صدای دادخواهی تمامی آنهایی که در طول سی و چند سال عمر جمهوری اسلامی مورد ظلم و ستم واقع شده اند، قدر دانی نمود .خاطره بدلیل اینکه سه تن ازاعضای خانواده اش در خاوران درخاک شدند و خود یکی از شاهدین بعد از کشتار تابستان ۶۷ در خاوران بود، درمورد گلزار خاوران توضیحاتی جامع و مستند به آقای احمد شهید ارائه داد واز وی تقاضا نمود در صورت سفرشان به ایران از گلزار خاوران دیدن نمایند و با خانواده های این جانباختگان در ایران دیدار کنند.
آقای صمد بهادری طولابی دیگرعضو فعال کمیته خاوران در نروژ، که خود فرزند جانباخته محمد حسن بهادری طولابی می باشد در باره فشارهای سیاسی و تهدیدهای هر روزه ماموران امنیتی علیه فرزندان جانباختگان در ایران به آقای احمد شهید گزارش داد و گفت فرزندان جانباختگان در معرض ظلم و ستمی تمام نشدنی از سوی جمهوری اسلامی قرار دارند و رژیم آنها را از همه امکانات و حقوق اجتماعی محروم کرده است. صمد به مواردی از قبیل رفتن به مدرسه، دانشگاه و کار در دوایر دولتی اشاره نمود. آقای احمد شهید پس از شنیدن صحبت های صمد بشدت متاثر

شدند و گفته های صمد برایش تازه گی داشت و برای اولین بار بود که با فرزند یکی از اعدامیان سیاسی رو در رو گفتگو می کرد.
صمد وضعیت وابستگی به افراد جانباخته و اعدامی را بخوبی ترسیم کرد و از آقای احمد شهید تقاضا نمود که در سفر احتمالی خود به ایران با دیگر اعضای خانواده جانباخته گان، بویژه فرزندان کشتار بیرحمانه دهه ۶۰ـ۶۷ ملاقات و دیدار نمایند.
خانم حدیث بیرانوند دیگر عضو کمیته خاوران در نروژ و نیز از اعضای خانواده های کشتار دهه شصت و بویژه شصت و هفت که دایی و دو تن از شوهر خاله های وی همچنین تنی چند از وابستگان او درخاوران دفن شده اند در مورد وضعیت کنونی خاوران سخن گفت، وی اشاره کرد که چندین سال است که درب خاوران را به روی خانواده ها بسته اند و آنان را از حضور بر سر مزار عزیزانشان منع میکنند او همچنین به یورش و حمله غیر قانونی ماموران امنیتی به خانه های بازماندگان در هنگام برگزاری مراسم یادبود و اعمال خشونت علیه آنها اشاره کرد و گزارشاتی در مورد دستگیری و زندانی شدن آنها به اطلاع آقای احمد شهید و همراهان وی رساند. همچنین وی در مورد تخریب خاوران و از بین بردن آثار این جنایت هولناک و بزرگ توضیحاتی جامع ومستند به آقای احمد شهید ارائه داد.
در ادامه آقای احمد شهید گزارشی کامل از فعالیت های خود در مورد نقض حقوق بشر و همچنین ملاقات با افرادی که بعنوان شاهد و یا اینکه بطور مستقیم مورد آزارو شکنجه قرار گرفته اند ارائه داد. آقای احمد شهید از آغاز به کار کمیسیونی حقیقت یاب با انگیزه مستند کردن تمامی اسناد و شواهد در مورد قتل عام دهه شصت بویژه تابستان ۶۷ خبر داد . که این موضوع بسیار برای صمد، خاطره و حدیث امیدوار کننده و مثبت بود. وی پیشنهاد داد که تمامی افرادی که شاکی جمهوری اسلامی در این زمینه و یا در زمینه های مشابه هستند باید بطور متمرکز و برنامه ریزی شده حرکت نمایند، تا نتیجه بهتر و سریعتری بدست آید .
در پایان صمد گواهی فوت پدرش که دلیل فوت ایشان در آن قید نشده است و همچنین قبض رسید پولی که مسئولان زندان اوین از پدربزرگ وی به عنوان هزینه گلوله هایی که رژیم برای اعدام پدرش استفاده کرده را که به زبان انگلیسی ترجمه شده بود،در اختیار احمد شهید قرار داد تا به عنوان سند از آن استفاده کند.
اعضای کمیته خاوران در نروژ در این دیدار مجموعه کاملی از اسناد کشتار دهه ۶۰ بویژه اسناد گلزار خاوران را به همراه لیست۱۲ نفر از اعضای خانواده این ٣ نفر که در کشتارهای دهه ۶۰ اعدام شده بودند را در اختیار احمد شهید قرار دادند. علاوه بر این اسناد.به دلیل محدودیت زمانی هر سه نفر این افراد در زوایای مختلف طی سه نامه بطور جداگانه شکایتی به زبان انگلیسی علیه رهبران وسران جمهوری اسلامی بویژه شخص سید علی خامنه ای به عنوان رهبر وقت ویکی از عاملان اصلی کشتارهای دهه ۶۰ ـ۶۷   تنظیم نمودند و آن را در اختیار آقای احمد شهید قرار دادند تا ایشان شکایت آنها را از طریق سازمان ملل پیگیری نماید. بخش عمده این دیداربه عنوان سند فیلم برداری شد.
در پایان این دیدار آقای احمد شهید اظهار نمود که در صورت موافقت رژیم جمهوری اسلامی با سفر وی به ایران حتما از خاوران دیدارخواهد نمود و با برخی از اعضای خانواده ها ی قربانیان دیدار خواهد کرد. قرار است در آینده ادامه این گفتگو بین شرکت کنندگان در این جلسه از طریق اسکایپ انجام پذیرد.
با امید به اینکه چنین دیدارهایی به کشف حقیقت و عاملی برای عدم تکرار جنایاتی ازاین دست در میهنمان گردد.

نروژ-اسُلو۲۲ نوامبر ۲۰۱۲
خاطره معینی، حدیث بیرانوند، صمد بهادری طولابی
کمیته خاوران - نروژ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر